A GE „GLOBÁLIS INNOVÁCIÓS BAROMÉTERE” AZ INNOVÁCIÓ HELYZETÉT VIZSGÁLJA A VÁLTOZÓ VILÁGGAZDASÁGI KÖRNYEZETBEN

  • 10 vállalatból kilenc arról számolt be, hogy a gazdasági válság negatívan hatott innovációs képességükre
  • Az európai vállalkozások voltak a legnegatívabb véleménnyel az innovációs környezetről
  • A K+F ráfordítások bizonytalan üzleti környezetben sérülékenyebbek 
  • A vállalatvezetők mégis az innovációt tartják a gazdasági növekedés, a munkahelyteremtés és az életminőség javítás fő hajtóerejének 

2012. január 18. – Második alkalommal tette közé a GE a „Global Innovation Barometer” (globális innovációs barométer) címet viselő éves felmérésének eredményét, mely megerősíti, hogy a vállalkozások az innovációt tartják a fellendülés, a versenyképesség és a munkahelyteremtés fő hajtóerejének, illetve arra is rámutat, hogyan akadályozza a nehéz, bizonytalan gazdasági és politikai környezet a vállalkozásokat az érdemi innováció létrehozásában. 

Az Innovációs Barométer egy globális felmérés, mely idén 22 ország – többek között Franciaország, Németország, Lengyelország, Svédország és az Egyesült Királyság – csaknem 3000 olyan vállalati felsővezetőjének véleményét kérte ki, akik mindegyike közvetlenül részt vesz cége innovációs stratégiájának kialakításában és az ezzel kapcsolatos döntéshozatalban. Az idén második alkalommal elkészített felmérést a GE megbízásából a StrategyOne elnevezésű független közvélemény-kutató és tanácsadó cég készítette abból a célból, hogy meghatározzák az innováció mozgatórugóit és akadályait, valamint hogy elemezzék az innovációs lehetőségekkel és kihívásokkal kapcsolatos véleményeket.

A pénzügyi válságot követően is folytatódó világgazdasági bizonytalanság erősen éreztette hatását a vállalkozások innovációs képességére vonatkozóan: 10 vállalatból kilenc számolt be arról, hogy nehezebben jut külső finanszírozáshoz, illetve arról, hogy óvatosabbá vált a kockázatvállalás tekintetében.  Egészpontosan a vállalkozások 88 százaléka vélte úgy, hogy egyre nehezebb kockázati tőkéhez, magánbefektetéshez vagy állami finanszírozáshoz jutni, míg 77 százalék arról számolt be, hogy csökkent vagy átértékelődött a vállalkozás kockázatvállalási hajlandósága.  A felmérésben szereplő 22 ország közül a legnagyobb arányban a franciaországi (89%) az egyesült királysági (88%) és a németországi (84%) válaszadók mondták azt, hogy a gazdasági válság következtében egyre nehezebben jutnak innovációs tőkéhez.

„Az innováció hatékony eszköz, mely segítségével az országok gazdasági növekedést érhetnek el, és jobb életminőséget biztosíthatnak az állampolgáraik számára” – jelentette ki Beth Comstock, a GE senior alelnöke és marketing igazgatója.  „Az innovációnak köszönhetően hatékonyabban használhatjuk fel erőforrásainkat, a kevesebből többet termelhetünk, és jobb megoldásokkal szolgálhatunk az egyre bővülő világ kihívásaira.  A jelenlegi világgazdasági és politikai környezet ugyanis olyan kihívásokat teremt az újítók számára, amelyeket szükséges kezelni.”  

Sérülékenyek a K+F beruházások

A felmérésben résztvevő felsővezetők szerint most minden eddigénél szorosabb kapcsolat figyelhető meg az innováció és a versenyképesség között. 

  • A felsővezetők 92 százaléka vélte úgy, hogy az innováció a versenyképesebb nemzetgazdaság legfontosabb kelléke, 86 százalék szerint pedig az innováció kínálja a legjobb módszert új munkahelyek teremtésére az országaikban. 
  • Azok az országok, amelyekben a vállalkozások a elégedettek az innovációbarát politikai és társadalmi környezettel, jelentősen magasabb (átlagosan 5,19%-os) GDP-növekedést értek el, mint azok az országok, amelyekben a vállalkozásokat aggasztják a politikai irányvonalak, illetve fenyegetve érzik magukat általuk (ezekben átlagosan 2,32%-os volt a növekedés).
  • A vállalkozások a saját országukban az innovációs tevékenység közvélemény általi támogatásának mértékével voltak a legelégedettebbek (75 százalék), a legkevésbé pedig az innováció állami támogatásának hatékonyságával és koordinálásával (42 százalék). 

A felmérés arra is rámutatott, hogy a vállalkozások kutatás-fejlesztési kezdeményezéseinek belső finanszírozása különösen akkor kerül veszélybe, amikor a vállalkozói közösség az innovációt támogató állami politikák negatív irányba történő eltolódását vagy romlását érzékeli. 

  • A kedvezőtlen külpolitikai és állami költségvetési prioritásbéli változásokról beszámoló vállalkozások 71 százaléka a saját K+F ráfordításainak csökkentéséről is beszámolt. 

„A K+F-be történő befektetés a globális versenyképesség kritikus fontosságú eleme”  – mondta Comstock. „A K+F ráfordítások mostani csökkenése az elkövetkező években kihat majd a gazdasági és társadalmi fejlődésre, és komolyan ronthatja a vállalkozások versenyképességét.”

A vállalkozások új innovációs szemléletmódot alkalmaznak 

„Az érdemi innováció feltételeinek megteremtéséhez a belső és külső tényezők megfelelő kombinációja, többek között a hatékony operatív stratégiával alátámasztott világos vállalati jövőkép, valamint a kiszámítható, korrekt külső környezet szükséges” – jelentette ki Comstock.

  • A felsővezetők 88 százaléka (az előző évinél 5%-kal többen) értett egyet abban, hogy a XXI. században a vállalkozások a korábbitól gyökeresen eltérő módon folytatnak majd innovációs tevékenységet.  
  • A felsővezetők elismerik, hogy az innováció új forrásokból is származhat. 77 százalék úgy véli, hogy a magánemberek és a kis- és középvállalkozások ma már legalább olyan innovatívak lehetnek, mint a nagyvállalatok, 73 százalék szerint pedig az innovációt inkább az emberi kreativitás, mint a tudományos kutatás viszi majd előre. 

Érdekes eltérés mutatkozik azonban a partnertársulások jelentősége és a partnertársulások közeljövőben történő megalakításának szükségessége között. Egy „partnertársulási paradoxon” állt elő, melyben a globális felsővezetők 86 százaléka úgy vélte, hogy a partnertársulások az új innovációs modell fontos alkotóelemei, ám mindössze 21 százalék gondolta úgy, hogy a megfelelő partner megtalálása azonnali prioritás a mindennapi innovációs tevékenység fokozása szempontjából. 

„A valós globális igények kielégítése és a növekedés ösztönzése érdekében a vállalkozásoknak arra kell törekedniük, hogy az innováció a belső stratégia és a finanszírozási döntések legfontosabb eleme maradjon” – mondta Comstock. „Az idei felmérésből szerencsére az derül ki, hogy a versenyben érdekelt vállalkozások készen állnak a kihívásra, és készek az új innovációs modell elfogadására és alkalmazására.”

Az európai vállalkozások vannak a legnegatívabb véleménnyel az innovációs környezetről:

A globális viszonylatban harmadik helyen álló Svédország kivételével az európai válaszadók nyilatkoztak a legnegatívabban saját országuk innovációs környezetéről, és ezzel a globális átlag alatt maradtak a vonatkozó rangsorban. Ebben a tekintetben a felmérésben szereplő 22 ország közül Lengyelország, Franciaország és az Egyesült Királyság az utolsó ötbe került, éppen csak megelőzve Japánt és Oroszországot.

Bár a felmérésben résztvevő európai országok negatívan nyilatkoztak saját innovációs környezetükről, globális szinten számos európai országról nagyon pozitív kép alakult ki, mint az innováció bajnokáról. Németország például a legelső 30 ország közül a második helyen áll; egyedül az USA előzi meg. Az Egyesült Királyság, Franciaország és Svédország az első tízben szerepel, míg Olaszország, Svájc, Finnország, Norvégia, Európa, az EU egésze, Spanyolország és Dánia mind bekerült a legelső 30 innovációs bajnok közé a globális válaszok alapján.

A felmérés:

A felmérést a GE megbízásából a StrategyOne 2011. október 15. és 2011. november 15. között végezte. A felmérés során 22 ország 2 800 vállalati felsővezetőjének véleményét kérték ki telefonon.  Minden válaszadó közvetlenül részt vesz cége innovációs tevékenységében, és mind legalább alelnöki beosztásban, illetve 30%-uk az ún. C-suite kategóriában dolgozik.  A felmérésben az alábbi országok szerepelnek: Algéria, Ausztrália, Brazília, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, India, Izrael, Japán, Mexikó, Lengyelország, Oroszország, Szaúd-Arábiai Királyság, Dél-Afrika, Dél-Korea, Szingapúr, Svédország, Törökország, Egyesült Arab Emirátusok, Egyesült Királyság és USA.

Az eredmények és a szemléltető ábrák itt tekinthetők meg: ge.com/innovationbarometer  

GE 

A GE (NYSE: GE) az igazán fontos dolgoknak szenteli figyelmét.  A legjobb emberek a legjobb technológiákat kidolgozva a legnagyobb kihívások leküzdésére törekszenek. Megoldásokkal állnak elő az energetikai, az egészségügyi, a háztartási és a közlekedési iparág, valamint a pénzügyi szolgáltatások terén.  A cég építi, energiával látja el, mozgásba hozza és gyógyítja a világot. Nem csak kitalálja, hanem meg is valósítja. A GE így működik.  Bővebb információért látogasson el a cég honlapjára: www.ge.com.  További érdekes történeteket pedig a geforcee.geblogs.com oldalon olvashat.

StrategyOne

Az 1999-ben alapított StrategyOne egy független közvélemény-kutató cég, amelynek New Yorkban, Washingtonban, Párizsban, Londonban, Chicagóban, Abu Dhabiban, Brüsszelben, Atlantában, Dubaiban, Houstonban, Rochesterben, San Francisco-ban, Seattle-ben és a Szilícium-völgyben vannak irodái. 

Leave a Comment